top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverGerard Van vught

Omgaan met angst en paniek

Omgaan met angst en paniek

In deze tijden van onzekerheid en verandering zijn er meer mensen dan voorheen die last hebben van paniekaanvallen. Paniekaanvallen kunnen een enorme impact op het leven hebben. Het is echter mogelijk om de controle over te nemen en jezelf weer op het goede spoor te krijgen - je hoeft ze niet voor altijd te hebben.


Zodra het alarm op rood staat en de amygdala geactiveerd wordt om te vechten, vluchten of bevriezen zal het elke ‘dreiging’ detecteren die je waarneemt. Het limbisch systeem in de hersenen, als het ware het emotioneel geheugen, neemt het over om ervoor te zorgen dat je uit de buurt van ‘gevaar’ blijft. Zonder actie te ondernemen, worden paniekaanvallen over het algemeen in de loop van de tijd erger, omdat het limbisch systeem steeds meer probeert te helpen en wijst op alle dingen die fout kunnen gaan.


Paniekaanvallen kunnen op elk moment plaatsvinden; midden in de nacht, overdag, tijdens het rijden, in sociale omgevingen. Het lichaam wordt gevoed met adrenaline en cortisol, klaar om ontwijkende maatregelen te nemen.


Symptomen van angst en paniek

● kortademigheid

● zweten

● piep in je oren

● klamme handen

● opvliegers

● doof gevoel

● tintelingen in de armen, handen

● pijn op de borst (kan aanvoelen als een hartaanval)

● maagklachten

● ongecontroleerd schudden

● beperkt zicht

● gevoel verlies van controle

● misselijkheid

● duizeligheid

● zich onthecht voelen


Hoe kun je omgaan met angst en paniek?

Er zijn een paar dingen die je kunnen helpen paniekaanvallen in perspectief te plaatsen en je weer op het goede spoor te krijgen. Om te beginnen duren paniekaanvallen over het algemeen slechts 30 seconden tot 30 minuten - hoewel ze ook veel langer kunnen lijken. Hoewel de symptomen erg afschuwelijk kunnen aanvoelen en totaal vermoeiend zijn door zoveel chemicaliën die je systeem overspoelen, zijn ze niet echt gevaarlijk.


Veel mensen vinden afleidingstechnieken die hen helpen omgaan met angst en paniek. Ademen helpt echt om het zenuwstelsel te kalmeren. Hier zijn een paar tips om je helpen omgaan met angst en paniek:


1. Haal diep adem - adem heel langzaam in en uit. Als het helpt, sluit dan je ogen. Adem vier tellen in en zeven tellen uit. Stel je voor dat je een heerlijke geur door je neus inademt en vervolgens bellen uit je mond blaast. Probeer eens op dit ritme te ademen.

2. Kijk naar wat er om je heen is - kun je dieren in het wild zien? Of doet iemand iets interessants? Gebruik je fantasie om een verhaal te verzinnen over wat je ziet. Zie je bepaalde kleuren? Wat kun je ruiken, horen, aanraken en proeven?

3. Probeer terug te tellen vanaf 285. Als je de tel kwijtraakt, begin dan gewoon opnieuw bij het dichtstbijzijnde nummer dat je je herinnert.

4. Luister naar muziek die je leuk vindt - zing mee! Je zou een afspeellijst kunnen maken met opzwepende muziek die je leuk vindt.

5. Praat met iemand, blijf praten.


Paniekaanvallen kunnen beangstigend zijn. Ze kunnen ervoor zorgen dat je je leeg en uitgeput voelt. Als je voelt dat je hersteld bent, neem dan even de tijd om te ontspannen en voor jezelf te zorgen. Ben niet te streng voor jezelf en onthoud dat er manieren zijn om om te gaan met angst en paniek, mocht het opnieuw gebeuren.



Omgaan met angst en paniek met behulp van hypnotherapie

De hypnotherapeut bespreekt met jou uitvoerig jouw angsten en angsten in het algemeen. Hij helpt je om het in perspectief te zien, en samen gaan jullie met je onderbewustzijn aan het werk om jouw reacties op situaties voortaan in balans te brengen en zo de angsten op te lossen.







42 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

댓글


bottom of page